Skip to main content Skip to search

Новини

Повишава се прагът за регистрация по ЗДДС на 100 000 лв

От 1 януари 2023 г. се повишава прагът за регистрация по Закона за ДДС на 100 000 лв

С Решение за изпълнение (ЕС) № 2022/2254 на Съвета от 14 ноември 2022 година, публикувано в Официален вестник на Европейския съюз на 17 ноември 2022 г., Съветът на Европейския съюз разреши на България да въведе специална мярка за дерогация от член 287 от Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност.
В резултат от това решение от 1 януари 2023 г. влиза в сила изменението в чл. 96, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност за задължителна регистрация по посочената разпоредба, с което прагът за задължителна регистрация по закона се повишава на 100 000 лв. Този праг ще се прилага до 31 декември 2024 г. като след тази дата ще влязат в сила нови правила по отношение на специален режим за малките предприятия. До 31 декември 2022 г. се прилага праг от 50 000 лв. за задължителна регистрация по ЗДДС.
Следва да се има предвид, че посочените прагове за съответните периоди са приложими при определяне на облагаемия оборот както за целите на задължителната регистрация по закона, така и в случаите на дерегистрация по избор в резултат на отпадане на основанието за задължителна регистрация.  
Регистрираните на основание чл. 96, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност лица с облагаем оборот за последните дванадесет месеца под 100 000 лв. към 1 януари 2023 г., които желаят да прекратят регистрацията си по закона, могат да подадат заявление за дерегистрация в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Няма законово регламентиран срок за подаване на заявлението. Регистрираните на същото основание лица с облагаем оборот за последните дванадесет месеца под 100 000 лв. към 1 януари 2023 г., които желаят да останат регистрирани по закона, не следва да подават заявление за дерегистрация

Прочетете нашите полезни съвети при избор на счетоводни услуги.

Read more

Как да разпознаете кога е време за ново, по-добро счетоводно обслужване (София)

Доброто счетоводно обслужване (София) е ключово за развитието на бизнеса Ви – то Ви помага да пестите средства, да сте изрядни пред институциите, да не подлежите на глоби и да сте спокойни, че бихте издържали безпроблемно всяка една проверка.

Read more

Правила при избора на счетоводна кантора (София)

Когато решите да избирате счетоводна кантора (София), която да обслужва бизнеса Ви, добре е да имате предвид няколко прости правила, които ще ви помогнат да вземете правилно решение и да не съжалявате за него.

Read more

5 причини да използвате услугите на счетоводна кантора

Пред голяма част от собствениците на фирми стои въпросът дали да използват услугите на счетоводна кантора, или да наемат собствен счетоводител на заплата. Ето няколко предимства, които услугите на счетоводна кантора биха предоставили на Вашия бизнес.

Read more

Как да намерите добър счетоводител (София)

След като сте регистрирали фирма, време е да намерите добър счетоводител (София). Важно е да отделите време, за да направите правилен избор – Вашият счетоводител (София) ще играе наистина важна роля в бизнеса Ви, тъй като ще борави с финансите Ви. Добрият счетоводител (София) ще Ви спести главоболия пред закона и институциите, ще Ви помогне в бизнес отношенията с персонала, клиентите и партньорите, може дори да Ви посъветва как да намалите данъците си и да оптимизирате разходите си.

Read more

Удължава срокът за влизане в сила на Н-18 по отношение на СУПТО

Първите три месеца от новото отлагане ще бъдат използвани за интензивна съвместна работа между експертите на съответните браншови организации и НАП, с цел изясняване на нормативно ниво на неяснотите, за които туристическият бизнес претендира.

Аргументите на бизнеса за удължаването на срока за влизане в сила на измененията в Наредба Н-18 по отношение на специализираните софтуери за управление на продажбите са чути. Съобразявам се и с днешното разпореждане на министър-председателя, затова решението от работна среща е да отложим срока с 6 месеца, считано след 31 януари“ – това съобщи министърът на финансите Владислав Горанов, след продължилата почти 3 часа дискусия с представители на хотелиерския и ресторантьорския бранш, която се проведе в Министерството на финансите.

Първите три месеца от новото отлагане ще бъдат използвани за интензивна съвместна работа между експертите на съответните браншови организации и НАП, с цел изясняване на нормативно ниво на неяснотите, за които туристическият бизнес претендира.  

В кратки срокове, през следващите седмици, ще се проведат и няколко срещи в работен формат за регламентирането и прилагането на режима за запечатване на търговските обекти от НАП, тъй като опасенията на бизнеса, свързани с прилагането на Наредба Н-18, се базират и на това, че тя може да отвори допълнителни аргументи за тази крайна мярка. Министър Горанов обясни, че пред бизнеса е изложил аргументи, че няма връзка между двете теми, но тази мярка много остро се поставя като проблем от страна на ресторантьорския и хотелиерския бранш и ще се дискутира какво да се направи, с цел да няма подозрения за своеволия от конкретни служители на приходната администрация. Пред министъра бизнесът постави част от вижданията си за прилагането на Наредбата, а не толкова аргументи против нейното съществуване. Министър Горанов каза още, че и двете страни са се обединили около философията на Наредбата и че фундаментът, заложен в нея от средата на 2018 г., няма нужда да бъде променян.

На брифинга пред медиите Вени Петрова, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, подчерта, че днешната среща е била в духа на конструктивния диалог, както и че министър Горанов е останал отворен за разговори по останалите искания на бранша, представени в тяхната декларация, която са изпратили в МФ. Тя уточни, че за диференцираната ставка на ДДС, за която настояват, финансовият министър не е склонен да разговаря на този етап. Вени Петрова призова структурите на организацията, която представлява, да не реализират планирания за 29.01 протест, като оцени постигнато на срещата като достатъчно на този етап от диалога, и се надява след три месеца, когато престои нова среща с министъра, да има още по-голям напредък. 

Ричард Алибегов, председател на Българската асоциация на заведенията, изрази своята удовлетвореност от срещата и съобщи, че през предстоящите три месеца, в които ще се правят работни срещи с НАП, на тях ще има и представители на малкия и средния бизнес, които са извън сектора на хотелиерството и ресторантьорството, като се надява в резултат на това след 6 месеца да има една работеща Наредба Н-18.

Търсите счетоводна къща София? Прочетете нашите полезни съвети.

Read more

Годишно приключване в НАП в периода 1-9 януари 2020 г.

В периода от 1 до 9 януари 2020 г. в НАП ще се извършват дейности, свързани  с процесите по годишно приключване за 2019г. и превключване работата на информационните системи за 2020 г.

Read more

НАП разяснява изискванията към софтуерите за продажби и касови апарати

Експерти на НАП участват в поредица от семинари,  за разясняване на изискванията на Наредба Н-18 към софтуерите за продажби и касови апарати в Бургас, Варна, Пловдив и Велико Търново.

Read more

До края на октомври се подават декларациите за дължими данъци за третото тримесечие на 2019 г.

Остават два дни за подаване на декларации за дължими данъци от предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица, извън тези по трудов договор, и са задължени по закон да удържат данък.

Read more
  • 1
  • 2